Statusen växer med ibland kan jag dock undra hur lång tid det ska ta innan vi når den status som vi förtjänar?
Att lägga grunden i ett barns lärande som vi gör i förskolan – som steg ett i Svensk Utbildningsreform, vad kommer det sig att vi tar så lång tid på oss för att involvera omvärlden om förskolan? Hur kommer det sig att flertalet fortfarande använder s-form på ordet daghem?
Vi kan välja att fortsätta ”gilla läget” eller så kan vi göra något åt det! Jag väljer att göra något åt det för vi förtjänar en högre status!
Om vi är många som når ut och sätter ord på vår ”tysta” kunskap så kommer vi i alla fall en bit på väg, häng på och heja dig som redan gör det!
På vår arbetsplats så har vi valt att varje basgrupp har varsin blogg via Google sites. Där förklarar vi varför och hur vi går tillväga i barnets/barnens förskolegång. Bild, Lpfö 98 plus text bildar en helhet i ett sammanhang av lärandeprocesser. Föräldrarna uppskattar detta enormt och är rent ut sagt förvånade av innehållet i förskolans verksamhet..Har du fler goda tips – delge oss gärna!
Tack IKT för att du möjliggör att kunskap om förskolan sprids!
Leave a Reply